Võru Kreutzwaldi Kool „Goldberg´i masinast Koeningseggi superautodeni“.Üle-Eestilise edulugude konkursi 2018 nominent kategoorias “Põnevaim tund”

Hanno-Laur Kunnus sai Õpilaste teadusfestivalil 2017 info toimuva Goldbergi masina ehitamise võistluse kohta. Ta tutvustas seda koolis direktorile, juhendajatele ja sõpradele. Goldbergi masinaks nimetatakse seadeldist, mis koosneb paljudest lihtsatest mehhanismidest ja mis teostab väga keerulist teed pidi mingit väga lihtsat ülesannet. Võistlusmasinal pidi olema kümme elementi, tema tööaeg täpselt 30 sekundit ning siis pidi masin vabastama õhupalli. Hanno-Laur pani kokku meeskonna koosseisus: Hanna-Liina Kunnus (9.a), Hanno-Laur Kunnus (9.a), Uku Konsap (9.b), Karl Jakop Pintmann (8.b).

Juba kevadel alustati masina projekteerimisega. Õpilased  mõtlesid välja erinevad elemendid, ehitasid need sügisel juhendaja abiga valmis. Terve masin pandi koolimajas kokku  nii, et see mahuks ühes tükis mikrobussi, millega Tallinnasse sõideti. Mõned üksikud detailid tuli transportimiseks eemaldada. Võistlusel osalemise idee ja pealehakkamine tuli õpilastelt, nemad ise vedasid kogu projekti kaasates sellesse vajadusel mõne täiskasvanu, kes siis nõu ja jõuga toeks oli.

Novembrikuisel võistlusel osalenud seitsmest Goldbergi masinast täitis võistlusülesande kõige täpsemalt Võru Kreutzwaldi Kooli võistkonna masin, mis täitis oma ülesande 30,26 sekundiga. J. Poska Gümnaasiumi masin oli küll kiirem, kuid pisut liiga kiire, aeg 29,43 sekundit. Pärast võistlust tutvustati koolis võistluse võitnud Goldbergi masinat kõikidele koolikaaslastele (1.-9. kl õpilastele), õpetajatele, kooli hoolekogule ja külalistele (näiteks Räpina ja Kääpa kooli robootikutele, Võru linnavalitsuse esindusele). Ka nooremate õpilaste hulgas tekitati (ja tekkis ka) huvi masinaehituse, inseneeria ja loova mõtlemise vastu. Samuti keerlevad osalenute peas juba uued ideed, planeeritakse uut masinat.

Preemiareis viis võistluse võitnud meeskonna Rootsi luksusautosid tootvasse Koenigseggi tehasesse Angelholmis, kus eksklusiivsete autode ehitajatena töötavad ka Tallinna Tehnikakõrgkooli vilistlased. Muljetavaldav oli näha oma silmaga, kuidas valmib rohkem kui 1,5 miljonit dollarit maksev superauto. Igasugune pildistamine tehases oli keelatud, isegi telefone ei tohtinud tsehhi kaasa võtta. Küll aga lubati fuajees luksusauto kõrval pilti teha.

Väga huvitavaks kujunes õhtu pärast tehase külastust, mil kohtuti Koenigseggi tehases töötavate eesti inseneridega. Just inseneridega kohtumine avas õpilaste jaoks inseneri elukutse põneva maailma. Emotsionaalselt haaravad olid nende jutud oma õpingutest, vormelite ehitamisest kooliajal, samuti tehnilistest uuendustest Koenigseggi tehases toodetavate autode juures. Inspireeriv oli nende siiras vaimustus oma erialast. Loe ka SIIT